Principalul rol al managerului de proiect este sa integreze
toate componentele unui proiect intr-un intreg unitar, coerent, care sa permita
realizarea proiectului mai rapid, mai ieftin si cu cat mai putine resurse.
Echilibrarea tuturor proceselor implicate intr-un proiect: continut, timp,
scop, calitate, resurse umane, comunicare, riscuri, achizitii poate fi un proces
complicat, iar mangerul de proiect trebuie sa aiba abilitatile necesare pentru
a crea acest echilibru.
Lucrari geotehnice la cladirea de birouri Sky Tower- Bucuresti |
Dezvoltarea cartei
proiectului:
Planificarea detaliata a proiectului are loc abia dupa
semnarea cartei proiectului. Autorul
cartei este sponsorul, dar este recomandat ca managerul de proiect sa participe
la dezvoltarea sa. In unele cazuri, managerul de proiect este cel care
realizeaza carta proiectului, insa aceasta este semnata de sponsor. Carta
proiectului autorizeaza formal inceperea proiectului si ii confera managerului
autoritatea de a cheltui bani si de a angaja reurse corporatiste pentru
realizarea proiectului.
Continutul cartei proiectului este diferit, in functie de
dimensiunea fiecarui proiect. Exista insa o structura comuna pe care fiecare proiect trebuie sa o respecte.
·
Numele proiectului si descrierea
·
Numele managerului de proiect desemnat si
nivelul de autoritate
·
Motivele pentru care este realizat proiectul
·
Resursele atribuite in avans
·
Beneficiarii
·
Cerintele beneficiarilor
·
Descrierea produsului/ livrabilelor
·
Presupunerile
·
Constrangerile
·
Obiectivele proiectului
·
Riscurile
·
Sponsorul care autorizeaza proiectul.
Metode de selectie a
proiectelor:
· Valoarea
neta prezenta sau Net Present Value (NPV)
NPV este valoarea
prezenta a beneficiilor totale minus costuri. Daca NPV este pozitiva,
investitia este o alegere buna. Daca o oportunitate de investitie si mai buna
apare, aceasta din urma este aleasa. Sa
presupunem ca o organizatie are doua proiecte dintre care trebuie sa aleaga: realizarea
proiectului A va dura 3 ani si are un NPV de 45.000 USD; realizarea proiectului
B va dura 6 ani si are un NPV de 85.000 USD. Care este cel mai avantajos
proiect? Raspunsul este proiectul B, pentru ca are cel mai mare NPV dintre cele
doua, chiar daca are o durata de derulare de doua ori mai mare. Durata nu este
importanta in alegerea proiectului.
Complex rezidential Alia Apartments- Bucuresti |
·
Rata
interna de recuperare sau Internal rate of return (IRR)
Cu cat este mai mare IRR, cu atat realizarea proiectului
este mai avantajoasa pentru organizatie. Sa presupunem ca o organizatie are doua
proiecte din care trebuie sa aleaga. Proiectul A are un IRR de 21%, iar
proiectul B are un IRR de 15%. Proiectul A, cu cel mai mare IRR este cea mai
buna optiune in acest caz.
·
Perioada
de recuperare a investitiei sau Payback period
Perioada in care o organizatie isi recupereaza investitia in
proiect, inainte de a acumula profit se numeste payback period. In majoritatea cazurile proiectele cu durata cea
mai scurta de recuperare a investitiei sunt cea mai buna optiune, insa exista
si cazuri in care pot fi selectate proiecte cu o durata de recuperare a investitiei
mai lunga, dar beneficii mai mari la alte capitol.
Soseaua de centura Brasov |
·
Analiza
cost- beneficiu sau Cost- benefit analysis
Analiza cost- beneficiu compara costurile estimate ale
proiectului cu beneficiile estimate. Un raport befeiciu- cost mai mare de 1,
inseamna ca beneficiile proiectului sunt mai mari decat costurile, iar
proiectul merita selectat. Un raport
beneficiu- cost mai mic de 1 inseamna ca, in acest caz, costurile proiectului sunt
mai mari decat beneficiile si este mai intelept sa evitam realizarea proiectului.
In cazul in care raportul cost- beneficiu este egal cu 1, costurile si
beneficiile sunt egale.
·
Valoarea
economica adaugata sau Economic value added
Analiza valorii economice adaugate ne ajuta sa ne dam seama
daca proiectul aduce companiei mai multa valoare decat costurile initiale si
daca merita implementat.
Centrala Electrica cu Ciclu Combina 860 MW OMV- Petrom- Brazi, Prahova |
·
Cost de
oportunitate sau Opportunity cost
Sa presupunem ca o organizatie trebuie sa aleaga din doua
proiecte. Proiectul A are un NPV de 45.000 USD, iar proiectul B are un NPV de
85.000 USD. In mod clar vom selecta proiectul B, insa care este costul de
oportunitate rezultat din selectarea acestui proiect? Raspunsul este: 45.000
USD.
Constrangerile si presupunerile:
Un proiect poate avea un numar mare de constrangeri, dintre
care cele mai importante sunt: bugetul, programul, resursele, timpul, calitatea
si continutul. Presupunerile sunt lucruri
care presupunem ca sunt adevarate, dar care se pot dovedi false pe parcursul
proiectului. Sponsorul, echipa de proiect si alti beneficiari pot ajuta in
identificarea constrangerilor si presupunerilor. Daca presupunerile se dovedesc false, iar
constrangerile se schimba, planul de management poate suferi si el schimbari.
Analiza presupunerilor face parte din procesul de management al riscului.