Cat de bine
v-ar iesi ultimul proiect pe care l-ati coordonat daca ati avea o bagheta
magica si l-ati putea executa din nou? Aceasta este puterea planificarii si a
integrarii cu succes a proceselor implicate in managementul de proiect.
Proiectele
de constructie sunt unele dintre cele mai complexe tipuri de proiecte pentru ca
implica de cele mai multe ori un numar mare de resurse umane care trebuie
gestionate corespunzator, constrangeri financiare care il provoaca pe
constructor sa gaseasca solutii dintre cele mai ingenioase si termene de
livrare rareori suficient de lungi pentru volumul de lucrari care trebuie
executate. Project Management Institute (PMI) a lansat un ghid in care detaliaza
etapele, procesele si instrumentele pe care un manager de proiect trebuie sa le
urmareasca pentru ca proiectul pe care il coordoneaza sa aiba succes. Am
studiat acest ghid, ne-am consultat cu specialistii OCTAGON care coordoneaza
proiecte de peste 10 ani, iar in saptamanile urmatoare vom puncta cele mai
importante aspecte ale managementului de proiect, in cadrul unor articole care
ne-am dori sa fie surse utile de informare pentru toti constructorii.
PLANURILE DE MANAGEMENT:
Planul de
management al oricarui proiect, indiferent de industrie sau de continut,
include 9 planuri de management: managementul continutului, al timpului, al
costurilor, al calitatii, al resurselor umane, al comunicarii, al riscului, al
achizitiilor si al beneficiarilor. Aceste planuri sunt realizate de catre
echipa de proiect sub coordonarea managerului de proiect si integrate ulterior
in planul de management al proiectului.
Green Gate- Bucuresti |
PROCESELE MANAGEMENTULUI DE PROIECT
Orice
proiect urmeaza 5 etape, de la debut pana la livrarea produsului final:
·
Initiere
·
Planificare
·
Executie
·
Monitorizare
si control
·
Inchidere
In initiere este definit continutul
proiectului, resursele financiare sunt angajate, beneficiarii interni si
externi ai proiectului sunt identificati si managerul de proiect este selectat.
Aceste informatii sunt cuprinse in registrul beneficiarilor si in carta proiectului- documentul care
autorizeaza inceperea proiectului si care este semnat de sponsorul proiectului.
Scopul principal este armonizarea asteptarilor beneficiarilor cu scopul
proiectului.
PLANIFICAREA:
Dupa ce este
aprobat, proiectul trece in faza de planificare
unde sunt create planurile de management- managementul timpului,
managementul costurilor, managementul resurselor umane etc- si documentele
necesare pentru derularea proiectului. Este etapa in care obiectivele
proiectului sunt definite si rafinate. Informatii noi despre proiect apar pe
parcurs si pot solicita planificare suplimentara, un proces denumit elaborare progresiva.
Pasajul subteran de la Piata Presei Libere- Bucuresti |
De multe ori
managerii de proiect se apuca de lucru inainte de a planifica actiunile
corespunzator ceea ce conduce la ineficienta, greseli, conflice si munca
suplimentara inutila. Un alt aspect
important este faptul ca timpul petrecut pentru planificare este diferit pentru
fiecare proiect in parte. Un proiect cu o prioritate mare, un termen limita
strans si care nu admite variatii mari va necesita mai multa planificare fata
de un proiect cu o prioritate mica si un program mai flexibil.
Unele
proiecte nu pot fi planificate in detaliu de la inceput, pentru ca nu exista
suficiente date. Aceste proiecte sunt organizate in faze sau folosesc o
abordare de tip ciclu de viata adaptativ, in care doar prima etapa este
detaliata, restul etapelor fiind planificate pe masura ce proiectul avanseaza.
Toata lumea-
managerul de proiect, echipa, beneficiarii interni si externi- trebuie
implicata in planificare. Pentru planificare, pe langa informatiile legate de
proiect, managerul de proiect poate folosi si date istorice- informatii din
proiectele anterioare ale companiei, politici ale companiei si articole din
revistele de specialitate.
EXECUTIA:
In faza de executie echipa realizeaza sarcinile
conform proceselor si procedurilor stabilite in faza de planificare. Este faza
cea mai lunga si cea mai solicitanta a unui proiect. Managerul de proiect
trebuie sa coordononeze oamenii si sa gestioneze resursele, sa armonizeze
asteptarile beneficiarilor si sa integreze activitatile in conformitate cu
planul de management. In timpul executiei rezultatele pot determina planificari
suplimentare, cereri de schimbare din partea beneficiarilor si modificari ale
planului de management.
PC Business Center- Bucuresti |
MONITORIZAREA SI CONTROLUL:
Pe masura ce
proiectul este executat, rezultatele muncii sunt inregistrate in monitorizare & control, procesul
care confirma ca proiectul nu se abate de la obiectivele stabilite
initial. Daca se constata variatii fata
de plan, impactul acestora asupra proiectului este evaluat pentru a determina
cele mai bune optiuni de gestionare a acestui impact.
INCHIDEREA:
Dupa ce munca a fost executata si evaluata proiectul ajunge
in etapa finala: inchiderea. Este etapa in care executantul obtine
acceptanta de la client sau de la sponsor, documenteaza lectiile invatate si
arhiveaza toate documentele relevante. Tot in aceasta faza managerul de proiect
realizeaza evaluarea membrilor echipei, scrie recomandari si elibereaza
resursele umane pentru a merge la un alt proiect. Unele proiecte pot fi
terminate premature. Acestea sunt proiecte abandonate, amanate si proiecte
aflate intr-o situatie critica.
Multe
proiecte nu sunt inchise in mod oficial. Uneori managerul de proiect pleaca la
urmatorul proiect fara sa inchida proiectul, alteori munca la proiect pur si
simplu inceteaza, iar alteori prioritatea proiectului scade. Ignorarea acestei
etape este o greseala foarte mare intrucat munca realizata in timpul acestui
proces este extreme de importanta atat pentru executant cat si pentru client.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu